SELAMAT DATANG KE WEBSITE GREAT TEACHER IZRAH

Thursday, December 16, 2010

PROGRAM ORIENTASI GURU BARU (LAMPIRAN B)





PENGURUSAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)

Bil
Perkara
Keterangan
1
Bidang
Pengurusan dan Pentadbiran
2
Tajuk
Dasar KPM, Pekeliling
3
Objektif
1.
Pendedahan tentang Dasar/Program/Aktiviti KPM
2.
Memberikan maklumbalas tentang kefahaman dasar KPM
3.
Pendedahan tentang pekeliling KPM
4
Masa
2pm-4pm 20 OGOS 2010
5
Fasilitator
GURU BESAR
6
Bahan
Laptop, LCD, Power Point, Buku Pekeliling.
7
Langkah
1.
Membaca dan memahami pekeliling, dasar, program dan aktiviti KPM
2.
Penerangan ringkas tentang dasar dan pekeliling KPM
3.
Taklimat pengurusan dan pentadbiran sekolah
8
Penilaian
Sangat Baik
9
Rumusan
Pendedahan mengenai pekeliling yang merangkumi dasar/program/aktiviti KPM dapat memberi kefahaman kepada guru akan hala tuju dan matlamat KPM, seterusnya bersedia untuk menjalankan tugas bagi merealisasikannya.




PENGURUSAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)

Bil
Perkara
Keterangan
1
Bidang
Pengurusan dan Pentadbiran
2
Tajuk
Pentadbiran, bidang tugas/jawatankuasa.
3
Objektif
1.
Penjelasan berkenaan bidang jawatankuasa yang melibatkan guru besar,guru PK,guru dan staf
2.
Pendedahan berkaiatan perancangan aktiviti yang telah dirancang oleh jawatankuasa yang terbabit.
3.

4
Masa
2pm-4pm 23 OGOS 2010
5
Fasilitator
PK 1
6
Bahan
Laptop, LCD, Power Point, Buku Pentadbiran Sekolah
7
Langkah
1.
Taklimat Pengurusan Kurikulum
2.

3.
-
8
Penilaian
Sangat Baik
9
Rumusan
Pendedahan dan makluman dapat memberikan penjelasan lebih khusus berkaitan bidang tugas dan penglibatan jawatan dalam jawatankuasa-jawatankuasa di sekolah.



PENGURUSAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)

Bil
Perkara
Keterangan
1
Bidang
Pengurusan dan Pentadbiran Hem
2
Tajuk
Hal Ehwal Murid, Disiplin dan Kebajikan
3
Objektif
1.
Mendapat maklumat dan penjelasan yang lebih jelas berkaitan Hal Ehwal Murid dan Pentadbiran
2.
Penjelasan berkaitan Disiplin dan Kebajikan sekolah.
3.
Pendedahan dan maklumat berkaitan perancangan aktiviti di sekolah.
4
Masa
2pm-4pm 24 OGOS 2010
5
Fasilitator
PK HEM
6
Bahan
Laptop, LCD, Power Point, Buku HEM
7
Langkah
1.
Taklimat Pengurusan Hal Ehwal Murid
2.

3.
-
8
Penilaian
Sangat Baik
9
Rumusan
Pendedahan dan makluman dapat memberikan penjelasan lebih khusus berkaitan bidang tugas dan penglibatan jawatan dalam jawatankuasa-jawatankuasa di sekolah.


PENGURUSAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)

Bil
Perkara
Keterangan
1
Bidang
Pengurusan Kokurikulum
2
Tajuk
Kokurikulum
3
Objektif
1.
Memberi pendedahan tentang penganjuran program di sekolah
2.
Melibatkan guru dengan aktiviti sekolah
3.
Mendedahkan guru dengan budaya dan pelaksanaan program sekolah
4
Masa
2pm-4pm 25 OGOS 2010
5
Fasilitator
PK KK
6
Bahan
Laptop, LCD, Power Point, Buku KK JPN, Sekolah
7
Langkah
1.
Taklimat Pengurusan Kokurikulum
2.

3.
-
8
Penilaian
Sangat Baik
9
Rumusan
Dapat melihat budaya sekolah dalam menganjurkan dan meraikan sesuatu program.


PENGURUSAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)

Bil
Perkara
Keterangan
1
Bidang
Pengurusan Sekolah, Akademik, Hal Ehwal Murid
2
Tajuk
Perbincangan Refleksi
3
Objektif
1.
Melibatkan guru baru dengan aktiviti sekolah
2.
Membantu pihak sekolah menangani permasalah pelajar.
3.
Membantu pelajar menangani masalah yang dihadapi
4
Masa
2pm-4pm 26 OGOS 2010
5
Fasilitator
GB, PK1, PK HEM dan PK KK
6
Bahan
Bahan rujukan dari pada semua fasilitator
7
Langkah
1.
Refleksi dan Pelaporan
2.

3.
-
8
Penilaian
Sangat Baik
9
Rumusan
Daripada aktiviti yang dijalankan, dapat memberi ruang kepada guru mengenali dan mendekati pelajar, disamping membantu pelajar berhadapan dengan masalahnya.







Disediakan oleh,



Disemak oleh,



Izrah Bin Jumdail

Puan Aren Anyi
Guru Sandaran Siswazah Terlatih
Pendidikan Khas MP
Sk Jalan Bintang Miri

Penolong Kanan 1
Sk Jalan Bintang Miri.



Disahkan oleh,





Tn Hamdan Bin Bakeri


Guru Besar
Sk Jalan Bintang Miri



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.